tidsresan.blogg.se

Morfar - en skogens man

Publicerad 2012-10-11 17:44:00 i Allmänt,

Letar i Västerbottens Folkblads tidningar från 1963 och hittar det jag söker. Framför mig har jag ett reportage om min morfar, om tjuvskyttarnas konung. Han berättar om sin tuffa uppväxt och hinner också med några av alla sina jakthistorier på älg. Det handlar om tjuvskytte, om att inte ertappas och åka fast. Det handlar om livet för att överleva, om att ha kött på bordet. Det handlar om tuffa tider för inte så länge sedan.

I reportaget finns en bildsvit som visar min morfars inlevelse när han berättar. När jag ser dem kommer jag så starkt ihåg honom. Det var ju just så där han var, en skogens man. Minnena vaknar så jag blundar och ler inombords...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela