tidsresan.blogg.se

Sökningar

Publicerad 2014-01-02 14:02:57 i Allmänt,

Under juldagarna gav Ancestry mig och andra möjligheten att söka gratis och sånt måste man nyttja så klart. Jag tog chansen att bläddra i kyrkoböckerna för att finna anfäder och jämföra de uppgifter jag hade. Tänk att man kan sitta hemma och "bläddra" i kyrkoböckerna som prästen en gång skrev i. Att se dessa gamla handstilar där man noterat födda, döda och vigslar. Ibland är handstilarna svårtlästa men med lite övning lär man sig en del knep och kan då lättare gå vidare.

Kommentarer

Postat av: Kristina Burman

Publicerad 2014-03-22 22:39:39

Jaa,visst är det ganska mäktigt! Jag satt för någon kväll sedan och kikade i en dödbok. Så såg jag där en kvinna som var född 1624,jag sa till Mats att det är ju otroligt att man sitter och tittar på anteckningar som är flera hundra år gammal,och sen börjar man undra hur den kvinnan hade det när hon levde,om hon hade det fattigt och hur hennes liv varit. Jag tycker det känns ganska mäktigt! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela